بهینه سازی موتور جستجو یا سئو seo چیست ؟
سئو کلمه ای که حتما از زبان برنامه نویس سایتتون شنیدین و متوجه بازار داغ اون شدینو حالا میخوایم ببینیم که ...
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو seo چیست ؟
سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگیم ، سئو یعنی دیده شدن کسب و کار ما .
Seo به مجموعه فعالیت های انجام شده به منظور بهینه سازی سایتمون برای موتور های جستجو می باشد .بنابراین سایت ما موقعیت بالاتری در نتایج جستجو کسب می کند .
در واقع امروزه با افزایش کسب و کار های اینترنتی ، دیگر مانند گذشته به راحتی نمیتوانیم دیده شویم به این علت که در گذشته این حجم کسب و کار و وب سایت به این فضا وارد نشده بود و افراد معدودی که در این فضا بودند کار راحت تری داشتند ولی امروزه تعداد این کسب و کارها افزایش روز افزون دارد و رقابت بالاتر رفته است پس برای دیده شدن و بازدید بالاتر بعد از مرحله ی ایجاد سایت به مرحله ی بهینه سازی موتور جست و جو یا سئو وارد میشویم .
درکنار افزایش ترافیک مرتبط برای سایت ها ، افزایش اعتماد بازدید کنندگان ،باعث اثر گذاری بیشتر بر مخاطبان نسبت به سایر ابزار های دیجیتال میشود .
اجرای درست و اصولی فرایند های سئو بر روی وب سایت کسب و کار ها برای هر برندی الزامی است . کاربران در موتور های جست و جو به دنبال یافتن پاسخ پرسش هایشان هستند. سایتی می تواند موفق تر باشد که بهترین ،مرتبط ترین ، کاربردی ترین و دقیق ترین پاسخ را به مخاطب ارائه دهد. به همین دلیل سئو با بحث محتوا ارتباطی تنگاتنگ دارد . کسانی در این رقابت پیروز خواهند بود که علاوه بر تسلط بر اصول تکنیکال سئو ، روی تولید محتوای کاربردی و پاسخگویی به نیاز مخاطب تمرکز کنند .
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود .
سئو داخلی (on page seo)
سئو خارجی (off page seo)
سئو داخلی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برنامه نویس سایتمون روی آن کار میکند و مربوط به تگ های html می شود .
1 . استفاده از تگ های هدینگ h1 تا h6 .
2 . استفاده از ویژگی alt و title برای عکس ها (tag img)
3 . معرفی سایت به گوگل با پنل ویژه کنسول سرچ (console search google)
4 . معرفی سایت به گوگل با ابزار google analytics
5 . استفاده بهینه از تگ title که خیلی برای سئو مهم می باشد .
6 . استفاده از متا تگ ها که شامل متا تگ description و ... می باشد .
7 . رسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت که سئو اهمیت ویژه ای به این موضوع می دهد .
سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که خارج از سایت ما انجام میشود و خیلی مهم است و بیش از 70 درصد سئو را شامل می شود . که در زیر به چند مورد اشاره میکنیم .
1 . بک لینک ها : که شامل لینک هایی می شود که از سایت های بیرون به سایت شما رفرنس داده اند .
2 . تولید محتوا که امروزه اکثر سایت ها گزینه ای به نام مقاله یا بلاگ دارند و از طریق آن به تولید محتوا می پردازند .
سئو چگونه کار میکند ؟
Crawling : وقتی ما وارد یک سایتی میشویم خزنده های گوگل یا ربات وارد سایت می شوند و سایت را بررسی میکنند و لینک های داخل را سایت را بررسی میکندد که اصطلاحا واکشی میکنند .
Indexing : وقتی کار خزنده ها تموم می شود گوگل نتایج را داخل دیتابیس ذخیره میکند .
Processing : وقتی کاربر کلمه ای جستجو می کند موتور های جستجو آن را پردازش میکنند و با سایت هایی که ایندکس کردن مقایسه می کنند و نتایج جستجو را در اختیار کاربر قرار می دهد .
رسیدن به نتیجه در سئو زمانبر است
نکته : کسب رتبه بالا در گوگل یک شبه اتفاق نمیافتد. ایندکس کردن صفحات توسط گوگل زمانبر است و رسیدن به رتبه بالا ممکن است هفتهها یا ماهها طول بکشد. اگرچه سرمایهگذاری در سئو ارزشش را دارد اما اگر نیاز به افزایش سریع میزان بازدید سایت و مشتریانتان را دارید شاید بهتر است از سایر روشهای بازاریابی دیجیتال نظیر گوگل ادز و شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر و … استفاده کنید.